7 Tips Memilih Perfume Yang Sesuai

Sebut je minyak wangi, kita mesti terbayang macam-macam brand kan? Ada yang keluar iklan sebelum movie start kat panggung wayang, ada yang brand yang memang famous, kat mall dan banyak lagi.

Tapi setuju tak kalau akak cakap nak cari perfume yang sesuai dengan kita tu sangat susah? Lagi-lagi cuaca kat Malaysia kan?

Ok akak nak share 7 tips macam mana nak pilih perfume yang sesuai.

#1 Pilih jenis bau yang kita suka

Perfume dikategorikan kepada beberapa jenis bau. So first, kenalpasti dulu jenis bau yang korg suka pakai.

Bunga-bungaan / Floral

Perfume yang ada notes floral macam rose, white flowers, lavender. Bau floral biasanya sinonim dengan imej feminin.

Fresh

Bau fresh macam lemon, limau, oren atau bau macam kat pantai. Bau fresh biasanya cukup menyegarkan.

Buah-buahan / Fruity

Seperti jenis bau, buah-buahan sangan obvious bau dia macam berry, pineapple, mango pun ada. Bau fruity ni biasanya manis buah, dan menyegarkan.

Rempah / Spicy

Perfume yang ada bau macam kayu manis, bunga lawang, rosemary pun boleh jadi sedap tau bila pakai. Yang penting bukannya jadi bau macam tengah masak something. No worries :)

Manis / Sweet

Bau sweet selalu disamakan dengan bau buah tapi sebenarnya agak berbeza. Bau sweet biasanya ada notes gula-gula, caramel, vanilla. Boleh jadi manis bersemut bila pakai.Ada berani?

Kayu / Woody

Jangan risau, bila translate dari English ke BM memang bunyi scary bau kayu bagai. Actually bau woody ni more to casual, outdoor.

Untuk lebih info, boleh rujuk Fragrance Wheel.

#2 Kena tau bila dan di mana nak pakai perfume

Office

Kalau office ada aircond, pilih bau floral atau fresh. Kira nak bekerja tu bau sedap je hidung. Kalau kerja outdoor, pilih bau fresh yang lebih kuat sikit sebab nak kena tahan cuaca panas.

Dating

Pilih perfume bau fresh dan floral jugak untuk keluar dating. Elakkan perfume yang bau terlampau fresh sebab nanti bila duduk bersebelahan pasangan kita akan sakit hidung sebab terlampau tajam baunya.

#3 Cuaca dan waktu

Suhu boleh mempengaruhi perfume samada best atau tak best. Elakkan pakai perfume bau sweet kalau pakai outdoor yang panas terik sebab nanti bau dia maybe akan berubah dari sweet ke masyammm.

Untuk pemakaian pada waktu malam atau suasana sejuk, pilih perfume yang sweet, warm atau fruity sebab bau dia lebih melekat dan jadi sedap.

Untuk notes soft floral, boleh pakai anytime :)

#4 Apa personaliti anda?

Bau yang berbeza akan memberikan kesan yang berbeza. Kalau korg berpersonaliti seksi, menggoda dan berani, pakai bau sweet vanilla. Confirm aummm!

Korg seorang yang romantik? Pakai perfume ada bau rose sebab rose kan memang sinonim dengan bau romantik. Korg penuh dengan energy? Pakai perfume bau fresh. Perfect!

Untuk abam yang maskulin, cuba perfume woody dan fresh. Memang terserlah maskulin abam. Bau fresh dan spicy pulak sesuai untuk abam yang profesional dan serius.

#5 Sesuai dengan usia

Sebetulnya perfume tak ada had umur pun, kalau dah suka pakai je tapi mesti ada yang takut-takut nak pakai jugak kan?

Muda remaja lebih suka bau fruity atau sweet. Yang dah bekerja biasanya tak ada spesific jenis bau yang dorg suka sangat pun, more to brand apa. Lagi famous lagi better. Betul ke?

Nak bau lebih matang? Elakkan bau terlampau sweet. Lebihkan bau amber, jasmine atau any perfume yang ada bau woody.

#6 Cadangan daripada orang lain

Kalau tak ada idea sangat, boleh tanya kawan-kawan perfume apa dorg pakai. Kalau kita bau dorg best, kita pakai pun mesti jadi best jugak kan?

Kalau nak lebih banyak idea, boleh ke website macam Fragrantica. Tapi kalau nak baca review, baca semua sebab taste setiap orang tak sama. Nanti kang dorg cakap best korg pakai best dan sebaliknya.

Dan tentulah boleh follow Facebook, Instagram, Twitter dan Youtube akak untuk any update.

#7 Cuba, cuba dan cuba

Tips ni paling betul. Sebab apa? Review kita baca online maybe boleh membantu kita tapi lebih baik kita yang test sendiri.

Perfume yang sama dipakai oleh dua orang berbeza pun akan dapat result berbeza. Sebab tu better kita try sendiri :)

Dah jumpa perfume yang sesuai, boleh beli di www.yourscentstation.com.